January 23, 2009

Tajuk Karangan: Jenis Perbincangan


Sudah menjadi trend dalam kalangan pelajar sekolah untuk mengambil jumlah mata pelajaran melebihi daripada sepatutnya dalam Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia bagi mencipta rekod.


Soalan 1 (Tiada tugasan khusus)
Contoh: Bincangkan trend tersebut.
Soalan ini mengkehendaki pelajar menulis apa-apa sahaja yang berkaitan isu tersebut. Skop perbincangannya lebih luas. Pelajar boleh menulis tentang faktor-faktor yang mendorong pelajar mengambil jumlah mata pelajaran yang banyak, kebaikan pelajar mengambil jumlah mata pelajaran yang banyak dan keburukan pelajar mengambil mata pelajaran yang banyak.


Soalan 2 (Terdapat tugasan khusus)
Contoh: Bincangkan keburukan trend tersebut.
Soalan perbincangan jenis ini lebih terarah iaitu pelajar perlu menjana idea tentang implikasi buruk yang timbul sekiranya pelajar mengambil lebih banyak mata pelajaran dalam peperiksaan SPM. Kesan buruk terhadap diri sendiri, keluarga pelajar, masyarakat dan kerajaan boleh diketengahkan.


*Andai anda berkelapangan, ambillah inisiatif untuk menulis karangan ini. Wacana yang telah siap bolehlah dihantar secara manual kepada saya atau e-melkan ke alamat shazlan69@gmail.com





1 comment:

tigger said...

ckgu,bleh bgi x lmn web nk crik cnth karangan tu....sye x jmpe r....